Т. В. Луценко
Додаткові дидактичні матеріали з англійської мови для 5
класу
(за підручником О. Д. Карп’юк)
Управління
освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації
Відділ освіти
Варвинської районної державної адміністрації
Варвинська
районна гімназія
Додаткові дидактичні матеріали з англійської мови для 5
класу
(за підручником О. Д. Карп’юк)
Варва
2011
Рецензенти:
С.
І. Шевченко – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри прикладної лінгвістики
НДУ ім. М. Гоголя
Л.
П. Чміль – вчитель-методист Варвинської ЗОШ I-III ст..
Додаткові
дидактичні матеріали з англійської мови для 5 класу (за підручником О. Д. Карп’юк). – Варва, 2011.- 46 с.
Даний
посібник містить додаткові матеріали, що можуть бути використані при вивченні
програмового матеріалу в 5 класі. В ньому включено лексичний матеріал з тем, що
вивчаються в 5 класі, додаткові тексти для читання та аудіювання, а також
орієнтовані зразки тем для усного мовлення. Наводяться зразки контрольних робіт
з кожної теми. Посібник рекомендовано для вчителів англійської мови.
Схвалено радою методичного кабінету від 24 вересня 2011 року
Протокол № 4
Зміст
Вступ …………………………………………………………..5
Unit 1. Summer Is Over
Active
Vocabulary………………………………………….…..6
Topic for
Speaking………………………………………..……7
Text for
Listening…………………………………………..…..7
Test………………………………………………………..……8
Unit 2. Meet my Friends
Active
Vocabulary………………………………………….…10
Topic
for Speaking……………………………………………11
Text for
Listening……………………………………………..11
Test……………………………………………………………12
Unit 3. I’ve Got an Idea!
Active
Vocabulary……………………………………………14
Topic for
Speaking……………………………….………......15
Text for
Reading…………………………………………..….15
Test…………………………………………………………...16
Unit 4. Plenty of Things to Do!
Active
Vocabulary……………………………………………18
Topic for
Speaking…………………………………………...19
Text for
Listening…………………………………………….19
Test…………………………………………………………...20
Unit 5. What’s the News?
Active
Vocabulary……………………………………………22
Topic for
Speaking…………………………………………...23
Text for
Listening…………………………………………….23
Test…………………………………………………………..24
Unit 6. Parties and Holidays
Active
Vocabulary………………………………………….26
Topic for
Speaking…………………………………………27
Text for
Reading……………………………………………27
Test…………………………………………………………28
Unit 7. Hobbies and Pastimes
Active
Vocabulary…………………………………………30
Topic for
Speaking………………………………………...31
Text for
Listening………………………………………….31
Test………………………………………………………...32
Unit 8. Everyday Activities
Active
Vocabulary…………………………………………34
Topic for
Speaking………………………………………...35
Text for
Listening………………………………………….35
Test………………………………………………………...36
Unit 9. Health and Body Care
Active
Vocabulary…………………………………………38
Topic for
Speaking………………………………………...39
Text for
Reading…………………………………………...39
Test………………………………………………………...40
Unit 10. We Are Ukrainians
Active
Vocabulary…………………………………………42
Topic for
Speaking………………………………………...43
Text for Reading…………………………………………...43
Test………………………………………………………...44
Список використаної
літератури…………………………46
Вступ
Освіта ХХI століття – це освіта, в центрі якої перебуває людина, її
неповторний духовний світ. Тому в технологіях навчання домінує
особистісно-розвивальна орієнтація, яка зумовлена економічними та
суспільно-політичними факторами. Сьогодні навчання школярів іноземній мові
спрямоване на формування й розвиток особистості, яка здатна і бажає брати
участь у спілкуванні англійською мовою, на створення умов, за яких учні можуть
виявляти пізнавальну активність і мають бажання реально користуватися набутими
знаннями та сформованими мовними навичками і уміннями. Завдання вчителя –
прищепити учням жагу до здобуття знань, створити такі умови, щоб процес
навчання був для них цікавим, потрібним, комфортним.
У даному посібнику представлено
додаткові дидактичні матеріали, що можуть бути використані вчителем при
опрацюванні програмового матеріалу в 5 класі, наводяться додаткові тексти для
читання та аудіювання, орієнтовані зразки тем для усного мовлення,
рекомендуються зразки контрольних робіт з кожної теми, розроблені автором,
пропонується список літератури, що може бути використана вчителями.
Автор сподівається, що цей
посібник стане в нагоді вчителям англійської мови загальноосвітніх навчальних
закладів, які працюють в 5 класах.
Unit 1
SUMMER IS OVER
Active Vocabulary:
1.
was
[ wסz ] був;
2.
were [ wə: ] були;
3.
seaside [ ̕sı:saıd ] морське узбережжя;
4.
lucky [ ̕lΛkı ] везучий;
5.
soon [ sun ] скоро;
6.
to meet ( met, met ) зустрічатися;
7.
often [ ̕ס:fn ] часто;
8.
to tell ( told, told ) розповідати;
9.
always [ ̕ס:lwəz ] завжди;
10. a trip [ trıp ] подорож;
11. us [ Λs ] нам, нас;
12. sometimes [ ̕sΛmtaımz ] іноді, інколи;
13. seldom [ ̕seldəm ] рідко;
14. to lie ( lay, lain ) лежати;
15. a lake [ leık ] озеро;
16. a field [ fı:ld ] поле;
17. wonder [ ̕wΛndə ] диво;
18. full of [ ful əv ] повний (чогось);
19. to wait [ weıt ] чекати;
20. helpful [ ̕helpful ] допомагаючий;
21. friendly [ ̕frendlı ] дружній;
22. leader [ ̕lı:də ] лідер;
23. circus [ ̕sə:kəs ] цирк;
24. a theatre [ ̕θıətə ] театр;
25. to swim ( swam, swum ) плавати;
Topic
for Speaking “Summer Holidays”
I spent my summer holidays very well. I had a good
time in summer. In June I went to the camp. At the camp we played games, made
new friends, had concerts and discos. We lay in the sun and had picnics. It was
very nice! In July I went to the seaside with my family. I lay in the sun and
swam in the sea. I liked the sea very much. In August I was at home and visited
my grandparents. I read books and went to the river and to the forest. I liked
my summer holidays very much.
Text
for Listening
I like summer holidays very much. It’s warm. I spend
much time outdoors. Usually I spend June with my parents at the seaside. I like
to swim in the Black Sea and lie in the sun.
In July my parents return to their work and I go to a
camp. The camp is near my town. We have a lot of fun at the camp. There is a
forest near our camp and we go there to have a picnic in the morning.
August comes and I go to the country to see my
grandparents. They have a big old house and I come to see and help them. We
spend a lot of time near the river fishing or swimming. I have a good time in
the country.
I come back home at the end of August, meet my friends
and we have a picnic.
I like summer and enjoy my summer holidays very much.
Test
Topic “Summer Is Over”
I
variant
1.
Translate
into English:
-
велике озеро;
-
маленьке село;
-
допомагаючий лідер;
-
повний див;
-
лежати на сонці;
-
зелене поле;
-
плавати в морі;
-
чудовий цирк;
2. Translate into English:
1.
Я був у селі
влітку.
2.
Ми прочитали багато
книг цього літа.
3.
– Ти ходив до школи
вчора? – Так.
4.
Діти зустріли нових
друзів у таборі.
5.
Ми рідко плаваємо в
морі.
6.
Ми були вдома в
липні.
7.
Я не їздив до моря
влітку.
8.
Діти люблять літні
канікули.
3. Write a composition “My Summer Holidays”.
Test
Topic “Summer Is Over”
II
variant
1.
Translate
into English:
-
чудові гори;
-
дружелюбний
хлопчик;
-
новий театр;
-
зустрітися з
другом;
-
везучий чоловік;
-
хороший табір;
-
розповідати про
літо;
-
поїхати до моря;
2.
Translate
into English:
1.
Ми любимо ходити до цирку.
2.
Я був у горах
влітку.
3.
– Ти читав книгу вчора? – Ні.
4.
Ми були в селі
цього літа.
5.
Я часто їжджу до
табору.
6.
Діти грали в ігри
на подвір’ї.
7.
Хлопчик не ходив до
школи вчора.
8.
Я плавав у морі
влітку.
3.
Write
a composition “My Summer Holidays”.
Unit 2
MEET MY FRIENDS
Active Vocabulary:
1.
a
classmate [ ̕klα:smeıt
] однокласник;
2.
to
send ( sent, sent) посилати,
відправляти;
3.
to
draw ( drew, drawn ) [dro: ] [dru: ] [dro:n ] малювати;
4.
comic
strips [ ̕kסmık strıps ] комікси;
5.
dull
[ dΛl ] нудний;
6.
awful
[ ̕o:ful ] жахливий;
7.
fantastic
[ fən̕tæstık
] фантастичний;
8.
exciting
[ ık̕saıtıŋ
] хвилюючий;
9.
lovely
[ ̕lΛvlı ] милий, приємний;
10. great [ greıt ] великий,
чудовий;
11. to meet (met, met ) зустрічати;
12. light [ laıt ] світлий;
13. hair [ heə ] волосся;
14. curly [ ̕kə:lı ] кучерявий;
15. wavy [ ̕weıvı ] хвилястий;
16. straight [ streıt ] прямий;
17. friendship [ ̕frend∫ıp ] дружба;
18. human [ ̕hјu:mən ] людський;
19. skin [ skın ] шкіра;
20. slim [ slım ] стрункий,
тендітний;
21. special [ ̕spe∫əl ] особливий, спеціальний;
22. comfortable [ ̕kΛmfətəbl ] зручний;
23. a way of life [ weı əv laıf ] спосіб життя;
24. planet Earth [ ̕plænət ə:θ ] планета
Земля;
25. to be alike [ ə̕laık] бути схожим;
26. to need – потребувати;
Topic
for Speaking “Appearance”
This is a girl. Her name is Ann. She is my classmate.
Ann is eleven. Her skin is light. She has straight dark hair. Her eyes are
brown. Ann is not tall. She is slim. She looks like her mother. She likes sport
and music. Ann is a very good girl.
Text
for Listening
Hello, I’m Andrew. I’ve got a friend. His name is
Pete. He is ten years old. We live in Lviv. It’s a city in Ukraine. We look
much alike. We are tall and slim. We’ve got wavy brown hair and green eyes.
Pete is very kind and friendly. He loves animals. Pete has got a dog, called
Mozart. It’s fantastic, it can think. This year I’ve got a new computer. Pete
and I would like to have e-mail friends. We are waiting for you and your e-mail
letter. Bye!
Test
Topic
“Meet My Friends”
I variant
1.
Translate
into English:
-
струнка дівчинка;
-
хвилясте волосся;
-
світла шкіра;
-
спосіб життя;
-
людська дружба;
-
зелені очі;
-
виглядати добре;
-
чорний колір;
2.
Translate
into English:
1.
Мій друг має біляве
пряме волосся.
2.
Його очі – сині.
3.
– Вона висока
дівчинка? – Так.
4.
Я потребую хорошого
друга.
5.
Він виглядить дуже
гарно.
6.
У неї світла шкіра.
7.
Колір її очей –
зелений.
8.
Його мама – струнка
жінка.
3.
Describe
the person in the picture.
Test
Topic
“Meet My
Friends”
II variant
1.
Translate
into English:
-
біляве волосся;
-
сині очі;
-
темна шкіра;
-
бути схожим;
-
планета Земля;
-
потребувати друга;
-
пряме волосся;
-
сірий колір;
2.
Translate
into English:
1. Її сестра – дуже струнка дівчина.
2. Колір його волосся – чорний.
3. У нього темна шкіра.
4. Вона виглядає
гарно сьогодні.
5. Ми потребуємо особливих друзів.
6. – Він високий чоловік? – Так.
7. Її очі – карі.
8. Моя мама має коротке кучеряве волосся.
3.
Describe
the person in the picture.
Unit 3
I’VE GOT
AN IDEA
Active
Vocabulary:
1.
an
idea [ aı̕dıə
] думка, ідея;
2.
Let’s
=Let us [ lets ] давайте;
3.
a
newspaper [ ̕nјu:speıpə
] газета;
4.
to
call [ ko:l ] звати, називати;
5.
a
bridge [ brıdЗ [ міст;
6.
a language [ ̕læŋgwıdЗ ] мова;
7. to use [
јu:z ] користуватися, вживати;
8. world [ wə:ld ] світ;
9.
to
find ( found, found ) [ faınd ] знаходити;
10. to understand ( understood ) [ Λndə̕stænd ] розуміти;
11. to connect [ kə̕nekt ] пов’язувати;
12. a country [ ̕kΛntrı ] країна;
13. to start [ stα:t ] починати;
14. foreign [ ̕fо:rın ] іноземний;
15. international [ ıntə̕næ∫ənəl ] міжнародний;
16. popular [ ̕popјulə ]
популярний;
17. to improve [ ım̕pru:v ] покращувати;
18. to travel [ ̕trævəl ] подорожувати;
19. a skill [ skıl ] уміння,
здібність;
20. to exchange [ ıks̕t∫eındЗ ] обмінюватись;
21. clever [ ̕klevə ] розумний;
22. wise [ waız ] мудрий;
23. to know ( knew, known ) [ nou ] [ nјu: ] [ noun ] знати;
24. important [ ım̕po:tənt ] важливий;
25. suddenly [ ̕sΛdənlı ] раптом;
Topic
for Speaking “I Study English”
English is very popular in the world now. It can help
us learn more about English-speaking countries. People want to read and
understand newspapers, magazines and books from other countries. They want to
watch and understand TV programs. That’s why they learn foreign languages. The
English language helps people to work together. It is the language of
international communication and friendship.
I study
English too. I want to improve my English. That’s why I have to work hard at
it. I have to learn many words, to do exercises to know English. I must speak
English with my friends, read English books, sing English songs. All these
things can help me improve my English.
Text
for Reading “A Bad Mark in English”
“Dad, I got a bad mark in English!” said Oleg. He was
sorry, he looked down.“Dad, why do I have to learn English? I don’t know with
whom I can speak English.”
“You are not right, my boy! You can speak English with
your teacher and friends, you can watch films in English,” answered Dad. “But I
can speak Ukrainian with them, I know Ukrainian very well!”
“You can speak English when American and English
children come to see us”, said Oleg’s father.
Oleg thought a little and asked his Dad, “Do American
and English children learn Ukrainian?”“Of course, they do, they are very good
pupils”, answered Dad.
“It is great! Then I can speak Ukrainian with them”,
said Oleg. Dad laughed. Oleg said, “It is a joke. I know why I have to learn
English.
Test
Topic
“I’ve Got an Idea”
I variant
1.
Translate
into English:
-
хороша ідея;
-
іноземна мова;
-
з’єднувати
країни;
-
розпочинати газету;
-
користуватись комп’ютером;
-
заводити друзів по
всьому світу;
-
подорожувати до
міста;
-
маленький міст;
2.
Translate
into English:
1.
Я вивчаю іноземну мову.
2. Англійська мова – це міжнародна мова.
3. – Тобі подобається вивчати англійську мову? – Так.
4. Я люблю подорожувати.
5. Мені потрібно вивчати багато нових слів.
6. Ми маємо читати англійські книги і газети.
3.
Write
a composition “I Study English.”
Test
Topic “I’ve Got an Idea”
II variant
1.
Translate
into English:
-
міжнародна мова;
-
популярна газета;
-
розуміти англійську
мову;
-
знаходити друзів;
-
покращувати вміння;
-
обмінятися ідеями;
-
великий міст;
-
назвати країну;
2.
Translate
into English:
1. Діти мають робити багато англійських вправ.
2. Мені потрібно вивчати іноземну мову.
3. Я люблю користуватися комп’ютером.
4. – Ти любиш вчити нові слова? – Ні.
5. Англійська мова – дуже популярна сьогодні.
6. Я працюю багато над англійською мовою.
3.
Write
a composition “I Study English”.
Unit 4
PLENTY
OF THINGS TO DO
Active
Vocabulary:
1.
to
make ( made, made ) [ meık ] робити;
2.
of
course [ əv ko:s ] звичайно;
3.
to
type [ taıp ] друкувати;
4.
an
editor [ ̕edıtə
] редактор;
5.
a
reader [ ̕rı:də
] читач;
6.
a
secretary [ ̕sekrətərı
] секретар;
7.
an
article [ ̕α:tıkl
] стаття;
8.
an
answer [ ̕α:nsə
] відповідь;
9.
a
camera [ ̕kæmərə
] камера, фотоапарат;
10. a reporter [ rı̕po:tə ] репортер;
11. an interview [ ̕ıntəvјu: ] інтерв’ю;
12. e-mail [ ̕ı:meıl ] електронна пошта;
13. to communicate [ kə̕mјunıkeıt ] спілкуватися;
14. through [ θru: ] через;
15. future [ ̕fјu:t∫ə ] майбутній;
16. tomorrow [ tu̕mסrou
] завтра;
17. next [ nekst ] наступний;
18. Internet [ ̕ıntənət ] інтернет;
19. a compositor [ kəm̕pסzıtə
] складач, набирач;
20. a correspondent [ korıs̕pסndənt
] кореспондент;
21. a message [ ̕mesıdЗ ] повідомлення,
послання;
22. to deliver [ dı̕lıvə ] доставляти;
Topic
for Speaking “Making a Newspaper”
Millions of people read different newspapers. Many
people work hard to make a newspaper. Usually an editor chooses the stories. A
photographer takes photos. A reporter interviews people and a correspondent
sends information to the newspaper office. A compositor makes the newspaper
pages and a secretary types the stories. Machines print newspapers and then
drivers deliver them.
I like to
read newspapers. There are many newspapers and magazines for children. My
favourite newspaper is “Kazkovyi Vechir” and my favourite magazine is
“Barvinok”. I like them because there is much interesting information for
reading there.
Text
for Listening “Greeting Cards”
It was two weeks before Christmas, and Mrs. Brown was
very busy. She bought a lot of Christmas cards to send to her friends and to
her husband’s friends, and put them on the table in the living-room. Then, when
her husband came home from work, she said to him, “Here are the Christmas cards
for our friends, and here are some stamps, a pen and our book of addresses.
Will you write the cards while I am cooking the dinner?”
Mr. Brown did not say anything, but walked out of the
living-room and went to his study. Mrs. Brown was very angry with him, but did
not say anything either. Then a minute later he came back with a box full of
Christmas cards. All of them had addresses and stamps on them. “These are from
last year,” he said. “I forgot to post them.
Test
Topic “Plenty of Things to Do”
I variant
1.
Translate
into Ukrainian:
-
a
big article;
-
a
good reporter;
-
a
lazy boy;
-
to
type an answer;
-
through
Internet;
-
to
know a language;
2.
Translate
into English:
-
хороший секретар;
-
розумний редактор;
-
робити газету;
-
важлива стаття;
-
звичайно;
-
іноземна мова;
3.
Translate
into English:
1.
Я піду до школи
завтра.
2.
Мій друг – розумний
хлопчик.
3.
Ми спілкуємось з
другом через інтернет.
4.
– Ти будеш гуляти
наступної неділі? – Так.
5.
Він не друкуватиме
цієї відповіді.
6.
Я не читатиму цієї
книги.
7.
– Вона прийде
завтра? – Так.
8.
Ми гратимемось на
подвір’ї завтра.
4.
Write
a composition “Making a Newspaper”.
Test
Topic
“Plenty of Things to Do”
II variant
1.
Translate
into Ukrainian:
-
a
big camera;
-
a
wise editor;
-
a
lazy girl;
-
to
make a newspaper;
-
important
language;
-
suddenly;
2.
Translate
into English:
-
погана стаття;
-
іноземна мова;
-
друкувати лист;
-
хороший читач;
-
через інтернет;
-
важлива відповідь;
3.
Translate
into English:
1. Ми підемо до школи наступного понеділка.
2. – Він прийде до мене? – Так.
3. Я не вчитиму цю мову.
4. – Ти допоможеш мені завтра? – Так.
5. Вона не читатиме цю газету.
6. Вони спілкуються через інтернет.
7. Моя подруга – мудра дівчина.
8. Я надрукую цей лист завтра.
4.
Write
a composition “Making a Newspaper”.
Unit 5
WHAT’S THE
NEWS?
Active
Vocabulary:
1.
to
point [ poınt ] вказувати;
2.
to
repeat [ rı̕pı:t
] повторювати;
3.
slowly
[ ̕sloulı ] повільно;
4.
to
speak ( spoke, spoken ) розмовляти;
5.
together
[ tu̕geðə
] разом;
6.
to
feel ( felt, felt ) почувати (себе);
7.
a
puppet [ ̕pΛpıt
] лялька (шита);
8.
an
accent [ ̕æksənt
] акцент;
9.
communication
[ kəmјunı̕keı∫n
] спілкування;
10. a sound [ saund ] звук;
11. grammar [ ̕græmə ] граматика;
12. pronunciation [ prənΛnsı̕eı∫n ] вимова;
13. to pronounce [ prə̕nauns ] вимовляти;
14. another [ ə̕nΛðə ] інший;
15. to ring ( rang, rung ) дзвонити;
16. culture [ ̕kΛlt∫ə ] культура;
17. while [ waıl ] поки;
18. to look for [ luk ] шукати;
19. information [ ınfə̕meı∫n ] інформація;
20. vocabulary [ və̕kebјulərı ] словник, словниковий запас;
21. spelling [ ̕spelıŋ ] написання,
правопис;
22. homestay [ ̕houmsteı ] проживання в чиємусь домі;
Topic
for Speaking “Learning Communication”
Children learn their first language from their
parents. Parents speak to them. Children listen, repeat the words and slowly
learn to speak. Many toys help children to communicate too. Sometimes parents
and children play together with toys. Communication becomes a game. Small
children speak to toy animals and dolls or puppets. In some families parents
speak different languages. So, their children learn to speak two languages. The
best start for learning a foreign language is the age before 12 years old.
Text
for Listening “Mary’s Interview”
Last week Taras interviewed Mary Win. She is the
director of ABC foreign study. She helps people going home-stays around the
world. Miss Win said going on a home-stay is a great way to learn another
language. Children on a home-stay live with families in other countries. They
learn about their cultures. They have a chance to try many new things. They eat
meals with their guest families. Miss Win was visiting Taras’s school on
October the 20th. For two hours she was answering the pupil’s
questions. They celebrate the holidays with them. They also go to local schools
and make new friends. And they speak another language all day long.
Test
Topic
“What’s the News?”
I variant
1.
Translate
into English:
-
іноземний акцент;
-
хороша вимова;
-
англійська
граматика;
-
шукати інформацію;
-
важлива робота;
-
вимовляти звук;
2.
Translate
into English:
1. Ми друкували статтю о 5 годині.
2. Діти не грали в футбол о 9 годині вечора.
3. Коли мама прийшла додому, я робив свої уроки.
4. – Батько дивився телевізор о 8 годині? – Так.
5. Хлопчик читав книгу в той час.
6. Коли вчитель зайшов у клас, діти розмовляли.
3.
Describe
what all members of your family were doing when you came home from school
yesterday.
4.
Answer
the questions:
1.
What
were you doing at 5 o’clock yesterday?
2.
Were
you sleeping at 9 o’clock in the evening?
3.
What
was your mother doing at 6 o’clock in the morning?
4.
Was
your father sleeping or watching TV at that time?
Test
Topic
“What’s the News?”
II variant
1.
Translate
into English:
-
українська
культура;
-
інша лялька;
-
повторювати
повільно;
-
вимовляти з
акцентом;
-
говорити разом;
-
важлива інформація;
2.
Translate
into English:
1.
Коли батько прийшов
додому, ми дивились телевізор.
2.
Ми грали на комп’ютері о 4 годині.
3.
Я не грав у шахи о
7 годині вечора.
4.
Мій друг писав
листа в той час.
5.
– Мама читала книгу
о 6 годині? – Ні.
6.
Коли діти відкрили
двері, вчитель писав на дошці.
3.
Describe
what all members of your family were doing when you came home from school
yesterday.
4.
Answer
the questions:
1.
What
were you doing when the teacher came into the classroom?
2.
Was
he playing chess at 7 o’clock?
3.
What
was your sister doing at 11 o’clock?
4.
Were
you watching TV or sleeping at 9 o’clock?
Unit
6
PARTIES
AND HOLIDAYS
Active
Vocabulary:
1.
an
envelope [ ̕envəloup
] конверт;
2.
a
guest [ gest ] гість;
3.
an
invitation [ ınvı̕teı∫n
] запрошення;
4.
a
piece of [ pı:s ] шматок (чогось);
5.
a
string [ strıŋ ] смужка, стрічка;
6.
each
[ ı:t∫ ] кожен;
7.
every
[ ̕evrı ] кожен;
8.
to
blow ( blew, blown ) [ blou ] [ blu: ] [ bloun ] дути;
9.
glue
[ glu: ] клей, клеїти;
10. to prepare [ prı̕peə ] готувати(ся);
11. to have a look
– подивитися;
12. to cut (cut, cut ) [ kΛt ] різати;
13. a balloon [ bə̕lu:n ] повітряна
кулька;
14. a party [ ̕pα:tı ] вечірка;
15. a badge [ bædЗ ] значок,
емблема;
16. to forget ( forgot, forgotten ) забувати;
17. a contest [ ̕kסntest
] конкурс;
18. a prize [ praız ] приз;
19. a surprise [ sə̕praız ] сюрприз;
20. a winner [ ̕wınə ] переможець;
21. to applaud [ ə̕plo:d ] аплодувати;
22. to vote [ vout ] голосувати;
23. to invite [ ın̕vaıt ] запрошувати;
24. a holiday [ ̕holıdeı ] свято;
Topic
for Speaking “Our Parties”
Children of our class like to have parties. We write
invitations for our guests. Our party always has a theme: a birthday party, a
New Year’s party or any other. We prepare many interesting things for the
party: we blow up balloons, make surprises. There are many games and contests.
We vote for the leader of the party. He or she gives prizes to the winners.
Usually every child gets a small prize.
As for me, I
like parties very much. My favourite one is birthday party. I like to invite
guests and have fun at my birthday party.
Text
for Reading “Holidays in Ukraine”
There are dates and events in the life of people of
our country that are important for everybody in Ukraine. These are national
holidays, people do not work on these days. The most important holiday of
Ukraine is the Day of Independence. The Ukrainians celebrate it on the 24th
of August.
The New Year’s Eve, Christmas are also celebrated in
Ukraine. Everyone likes the New Year’s Eve. We usually buy a New Year Tree,
decorate our house with garlands, send postcards to our relatives and friends. Christmas
is the day when Jesus Christ was born. In Ukraine we celebrate this holiday on
the 7th of January. The Eve of Christmas is called the Holly
Evening. All the family gets together to have Christmas Supper. It is necessary
to prepare 12 different dishes. No one at the table can eat till the first star
appears in the sky. Religious people go to the church.
Test
Topic
“Parties and Holidays”
I variant
1.
Translate
into English:
-
різати смужку;
-
надувати повітряну
кульку;
-
готуватися до
вечірки;
-
аплодувати
переможцям;
-
кожен гість;
-
маленький значок;
2.
Translate
into English:
1.
Я люблю готувати
сюрпризи.
2. У нас буде вечірка завтра.
3. Кожен гість отримує запрошення.
4. Я вирізав гарну квітку.
5. Ми маємо багато конкурсів і ігор на святі.
6. Хлопчик надув велику повітряну кульку.
3.
Write
a composition on the topic “Our Parties”.
Test
Topic
“Parties and Holidays”
II variant
1.
Translate
into English:
-
готувати сюрприз;
-
голосувати за
лідера;
-
аркуш паперу;
-
робити запрошення;
-
клеїти конверт;
-
червона повітряна
кулька;
2.
Translate
into English:
1.
Дівчинка вирізала
запрошення.
2. Діти готують багато призів для вечірки.
3. У нас буде багато гостей на святі.
4. Я люблю надувати повітряні кульки.
5. Кожен переможець отримує приз.
6. Ми приготували сюрпризи до свята.
3.
Write
a composition on the topic “Our Parties”.
Unit
7
HOBBIES
AND PASTIMES
Active
Vocabulary:
1.
hobby
[ ̕hסbı ] хобі, улюблене
заняття;
2.
pastime [ ̕pα:staım ] розвага;
3.
free
time [ frı: taım ] вільний час;
4.
time
off [ taım סf ] вільний час;
5.
to
collect [ kə̕lekt ] колекціонувати,
збирати;
6.
collection
[kə̕lek∫n ] колекція;
7.
a
stamp [ stæmp ] марка;
8.
photography
[ fə̕tסgrəfı ] фотографування,
фотозйомка;
9.
expensive
[ ıks̕pensıv
] дорогий;
10. a fair [ feə ] ярмарок;
11. to travel [ ̕trævəl ] подорожувати;
12. to be fond of [ fסnd ] захоплюватись (чимсь);
13. to be interested in [ ̕ıntrıstıd ] цікавитись;
14. to fall (fell, fallen) – падати;
15. to sleep (slept, slept) – спати;
16. cooking [ ̕kukıŋ ] приготування їжі;
17. fishing [ ̕fı∫ıŋ ] рибалка;
18. gardening [ ̕gα:dənıŋ ] садівництво;
19. writing stories [ ̕raıtıŋ ̕stסrız ] написання історій;
20. going to the cinema
(theatre) [ ̕sınəmə ] [ ̕θıətə ] похід в кіно (театр);
21. listening to music – слухати музику;
22. painting [ ̕peıntıŋ ] малювання;
23. singing [ ̕sıŋıŋ ] спів;
24. dancing [ ̕dα:nsıŋ ] танці;
25. to be going to… [ ̕gouıŋ ] збиратися (щось робити);
Topic for Speaking “My Hobby”
Hobby is something that you like to do in your free
time. Different people have different hobbies. There are such hobbies as
reading, fishing, sports, cooking, collecting things, music and many others. I
have my hobby too. I am fond of collecting stamps. It is my hobby. There are
many stamps in my albums. I have more than 500 stamps on different themes. I
usually buy stamps or exchange them with my friends. My favourite stamps are
stamps about different animals. I like my hobby very much.
Text for Listening
I enjoy reading books. I’m lucky. We’ve got a big
library at home. I like to read about sports and sportsmen. I’m reading an
interesting story about hockey now. My father likes to read about football. He
has got a lot of books about that game. My sister is fond of animals. She likes
to read about them. She has books with funny stories and fables about animals.
I gave her a present yesterday: a very big interesting book about animals at
the zoo. There are a lot of funny stories in it. My mother is interested in history.
So she spends her free time with a book on history. I can say that reading is
my family hobby.
Test
Topic
“Hobbies and Pastimes”
I variant
1.
Translate
into English:
-
дорога марка;
-
слухати музику;
-
цікавитись (чимсь);
-
колекціонувати
книги;
-
моє хобі;
-
ярмарок у нашому
місті;
2.
Translate
into English:
1. – Чим ти захоплюєшся? – Я захоплююсь танцями.
2. Я збираюся піти в кіно ввечері.
3. – Яке твоє хобі? – Моє хобі – садівництво.
4. Я не люблю співати.
5. Він не збирається дивитись телевізор сьогодні.
6. Я колекціоную марки, а мій друг колекціонує диски.
3.
Write
a composition “My Hobby”.
4.
Answer
the questions:
1.
What
do you collect?
2.
Do
you like to watch TV?
3.
What
is your friend fond of?
4.
Are
you going to read a book now?
5.
Does
your friend collect CDs?
Test
Topic
“Hobbies and Pastimes”
II variant
1.
Translate
into English:
-
цікаве хобі;
-
похід в театр;
-
захоплюватись
(чимсь);
-
його розвага;
-
великий ярмарок;
-
нова марка;
2.
Translate
into English:
1.
– Що ти любиш
робити у вільний час? – Я люблю дивитись телевізор.
2.
Моя мама збирається
почитати книгу.
3.
– Чим він цікавиться? – Він цікавиться
малюванням.
4.
– Яке її хобі? – Її
хобі – слухати музику.
5.
Мій брат не любить
танці.
6.
Ми не збираємось
писати листа зараз.
3.
Write
a composition “My Hobby”.
4.
Answer
the questions:
1.
What
do you do in your free time?
2.
Do
you collect stamps?
3.
What
is your friend interested in?
4.
Is
your sister going to listen to music now?
5.
Is
gardening your hobby?
Unit
8
EVERYDAY
ACTIVITIES
Active
Vocabulary:
1.
certainly
[ ̕sə:tənlı ] звичайно;
2.
shopping
[ ̕∫סpıŋ ] покупки;
3.
to buy
( bought, bought ) [ baı ] [ bo:t ] купувати;
4.
a
list [ lıst ] список;
5.
carrots
[ ̕kærəts ] морква;
6.
potatoes
[ pə̕teıtouz
] картопля;
7.
tomatoes
[ tə̕mα:touz
] помідори;
8.
strawberry
[ ̕stro:bərı ] полуниця;
9.
a
cake [ keık ] торт, тістечко;
10. an ice-cream [ ̕aıskrı:m ] морозиво;
11. a quarter [ ̕kwo:tə ] чверть;
12. a half [ hα:f ] половина;
13. early [̕ə:lı ] рано;
14. to stay [ steı ] залишатися;
15. to promise [ ̕prסmıs
] обіцяти;
16. sandwich [ ̕sændwıt∫ ] бутерброд;
17. some [ sΛm ] декілька,
деякі;
18. for example [ for ıg̕zα:mpl ] наприклад;
19. myself [ maı̕self ] я
(сам);
20. yourself [ јo:̕self ] ти
(сам);
21. himself [ hım̕self ] він
(сам);
22. herself [ hə:̕self ] вона
(сама);
23. ourselves [ auə̕selvəz ] ми
(самі);
24. yourselves [ јo:̕selvəz ] ви
(самі);
25. themselves [ ðəm̕selvəz ] вони
(самі);
26. itself [ ıt̕self ] воно
(само);
Topic
for Speaking “My Day”
I usually get up at 7 o’clock. I wash, dress and feed
my cat. At 7.30 I have my breakfast. At 8 o’clock I go to school. School is not
far from my house. I usually come to school at 8.15. My lessons begin at 8.30.
After three lessons we have a break for lunch. I have lunch in the school
canteen. My lessons are over at 2.10. Then I go home. I come home and have
dinner. After dinner I play in the yard and do my lessons. At 7 o’clock I have
supper. After supper I watch TV, read books or play chess with my father. I go
to bed at 10 o’clock.
Text for Listening
My name is Terre Terricky. I’m Polynesian. I live on a
little island of Itataky. It is in the Pacific Ocean. I’m fourteen. I go to
school on the island. I like all the subjects. I like learning new things. My
favourite subject is nature study. I also like gymnastics and volley-ball. We
have to do homework every evening. At home I like cooking and making clothes.
At the weekend on Saturday I have done sunglasses. I love dancing and listening
to music.
Test
Topic
“Everyday Activities”
I variant
1.
Translate
into English:
-
наприклад;
-
купувати моркву;
-
залишатися вдома;
-
моє морозиво;
-
великий список;
-
декілька дітей;
2.
Translate
into English:
1.
Я встаю о 7 годині.
2.
Я збираюся купити
картоплі.
3.
Мої батьки
пообіцяли купити мені комп’ютер.
4.
Вона може піти в
парк сама.
5.
Я не люблю моркву.
6.
Діти ходять до
школи самі.
3.
Write
10 sentences about what you usually do every day.
Test
Topic
“Everyday Activities”
II variant
1.
Translate
into English:
-
робити покупки;
-
червоні помідори;
-
маленький торт;
-
великий бутерброд;
-
купувати картоплю;
-
деякі книги;
2.
Translate
into English:
1.
Мій брат прибрав
кімнату сам.
2.
Я не люблю торти.
3.
Ми можемо зробити
це самі.
4.
Я збираюся купити
полуницю.
5.
Я лягаю спати о 10
годині кожен день.
6.
Мої друзі купили
морозиво.
3.
Write
10 sentences about what you usually do every day.
Unit
9
HEALTH
AND BODY CARE
Active
Vocabulary:
1.
health
[ helθ ] здоров’я;
2.
to
keep fit [ kı:p fıt ] підтримувати форму;
3.
first
aid [ fə:st eıd ] перша допомога;
4.
to
hurt (hurt, hurt) [ hə:t ] поранити,
боліти;
5.
a
dentist [ ̕dentıst
] зубний лікар;
6.
healthy
[ ̕helθı ] здоровий;
7.
to
feel well [ fı:l wel ] почувати себе
добре;
8.
ill,
sick [ ıl ] [ sık ] хворий;
9.
to
ask for help – просити допомоги;
10. to catch a cold [ kæt∫ ] застудитися;
11. a headache [ ̕hedeık ] головний
біль;
12. a backache [ ̕bækeık ] біль
у спині;
13. a toothache [ ̕tuθeık ] зубний
біль;
14. an earache [ ̕ıəreık ] біль
у вусі;
15. a tummy ache [ ̕tΛmı eık ] біль
у животі;
16. dizzy [ ̕dızı ] запаморочливий;
17. to brush teeth [ brΛ∫ tı:θ ] чистити зуби;
18. flu [ flu: ] грип;
19. medicine [ ̕medsın ] ліки,
медицина;
20. temperature [ ̕temprıt∫ə ] температура;
21. a patient [ ̕peı∫ənt ] пацієнт;
22. pain [ peın ] біль;
23. to feel (felt, felt) – почувати (себе);
24. to break (broke, broken) – ламати, розбивати;
25. to call in the doctor – викликати лікаря;
26. to stay outdoors [ ̕autdo:z ] проводити час на свіжому повітрі;
Topic
for Speaking “Doctor’s Visit”
Last week I felt ill. I felt cold, I had a headache
and a temperature. My mother called in the doctor. In the afternoon the doctor
visited me. She examined me and said that I had a flu. She wrote me a
prescription for some medicines and said to stay in bed for some days. My
mother went to the chemist’s and bought the medicines for me. I followed the
doctor’s advice and soon I felt better and was healthy again. Next week I went
to school.
Text
for Reading “Three Pills”
One afternoon, a man went to a doctor and said, “I
don’t feel well. I often have a headache and I feel tired.” The doctor examined
the man and then left the room. He came back with three different bottles of
pills. The doctor said, “Take one green pill with a big glass of water every
morning when you wake up. Take one blue pill with a big glass of water after
lunch. Then take one red pill with another big glass of water before bed time.”
“Three different pills?” the man said in a surprised voice. “What’s my problem,
Doctor?” The doctor answered, “You are not drinking enough water.”
Test
Topic
“Health and Body Care”
I variant
1.
Translate
into English:
-
застудитися;
-
поранити руку;
-
підтримувати форму;
-
здоровий чоловік;
-
чистити зуби;
-
проводити час на
свіжому повітрі;
-
викликати лікаря;
-
біль у спині;
2.
Translate
into English:
1.
Мій друг хворий.
2.
У мене болить
голова.
3.
Я почуваю себе добре сьогодні.
4.
Ми проводимо час на
свіжому повітрі кожен день.
5.
У моєї мами грип.
6.
Моя мама викликала
лікаря вчора.
7.
Він має
приймати ліки вранці.
8.
Цей чоловік не
хворий, він здоровий.
3.
Write
a composition on the topic “Doctor’s Visit”.
Test
Topic
“Health and Body Care”
II variant
1.
Translate
into English:
-
доглядати, турбуватися;
-
приймати ліки;
-
біль у вусі;
-
хвора дівчинка;
-
почувати себе
добре;
-
хороший зубний
лікар;
-
просити допомоги;
-
перша допомога;
2.
Translate
into English:
1.
Я доглядаю за моєю
бабусею.
2.
Мій тато хворий, у
нього грип.
3.
У мене болить зуб.
4.
Я чистив зуби
вранці.
5.
У нього
температура.
6.
Жінка попросила
допомоги.
7.
Ми підтримуємо
форму кожен день.
8.
Цей пацієнт дуже
хворий.
3.
Write
a composition on the topic “Doctor’s Visit”.
Unit 10
WE
ARE UKRAINIANS
Active
Vocabulary:
1.
life
[ laıf ] життя;
2.
history
[ ̕hıstərı ] історія;
3.
to
celebrate [ ̕selıbreıt
] святкувати;
4.
a country
[ ̕kΛntrı ] країна;
5.
culture
[ ̕kΛlt∫ə ] культура;
6.
emblem
[ ̕embləm ] емблема, герб;
7.
people
[ ̕pı:pl ] люди;
8.
arts
[ α:ts ] мистецтво;
9.
capital
[ ̕kæpıtəl ] столиця;
10. a city [ ̕sıtı ] велике
місто;
11. custom [̕kΛstəm ] звичай;
12. tradition [ trə̕dı∫ən ] традиція;
13. a flag [ flæg ] прапор;
14. the world [ wə:ld ] світ;
15. exactly [ ıg̕zæktlı ] точно;
16. independence [ ındı̕pendəns ] незалежність;
17. independent [ ındı̕pendənt ] незалежний;
18. hard-working [ ̕hα:d̕wə:kıŋ ] трудолюбивий;
19. national [ ̕næ∫ənəl ] національний;
20. talented [ ̕tæləntıd ]
талановитий;
21. an issue [ ̕ısјu: ] видання,
випуск;
22. a
region
[ ̕rı:dЗən ] район, область;
23. native [ ̕neıtıv ] рідний,
місцевий;
24. well-known [ ̕wel̕noun
] добре відомий;
25. main [ meın ] головний;
26. Motherland [ ̕mΛðəlænd ] Батьківщина;
Topic
for Speaking “Ukraine”
We live in Ukraine. It is our Motherland. Ukraine is
in the centre of Europe. It is a large country. Its territory is 603,7 thousand
square kilometers. Ukraine has a long history. Its territory was a part of Kyiv
Rus. Today Ukraine is an independent country. The 24th of August is
the Independence Day in Ukraine. Kyiv is the capital of our country. Ukrainian
people are talented, hard-working and friendly. They have their own language,
culture, customs and traditions.
Text
for Listening
The capital of
Ukraine is Kyiv, a beautiful and ancient city. More than three million people
live here. Kyiv stands on the Dnipro, the biggest Ukrainian river. There are
several bridges over it. Khreshchatyk is the main street of the capital. People
like to walk along the street. Maidan Nezalezhnosti, it means “independence
square”, is in the centre of the city. It is a very beautiful place with lots
of people walking around. There are many places of interest in Kyiv: St.
Sophia’s Cathedral, Kyivo-Pecherska Lavra, monuments to prince Volodymyr and to
hetman Bohdan Khmelnytskyi, the Golden Gate and many others. The symbol of the
city is the chestnut leaf.
Test
Topic
“We Are Ukrainians”
I variant
1.
Translate
into English:
-
українська історія;
-
наша столиця;
-
незалежна країна;
-
національний
прапор;
-
трудолюбиві люди;
-
моя Батьківщина;
2.
Translate
into English:
1. Ми живемо в незалежній Україні.
2. Столиця України – Київ.
3. Ми маємо свій національний прапор.
4. Україна має довгу історію.
5. Ми святкуємо День незалежності 24 серпня.
6. Українські люди дуже люблять свою Батьківщину.
3.
Answer
the questions:
1.
What
is your Motherland?
2.
Is
Ukraine smaller than Germany?
3.
What
is the capital of your country?
4.
Do
you like your country?
4.Write the composition on the topic
“Ukraine”.
Test
Topic
“We Are Ukrainians”
II variant
1.
Translate
into English:
-
хороша традиція;
-
талановиті люди;
-
головна вулиця;
-
незалежність
України;
-
українська
культура;
-
ваш звичай;
2.
Translate
into English:
1.
Україна – моя Батьківщина.
2.
Ми маємо багато
хороших традицій.
3.
Талановиті і
трудолюбиві люди живуть в Україні.
4.
Україна знаходиться
в центрі Європи.
5.
Національна мова
України – українська.
6.
Я дуже люблю свою
країну.
3.
Answer
the questions:
1.
What
is the territory of Ukraine?
2.
Is
Ukraine a large or a small country?
3.
What
kind of people are Ukrainians?
4.
What
do you celebrate on the 24th of August?
4.Write the composition on the topic “
Ukraine”.
Список
використаної літератури:
1. Зайковскі С. А., Адамовська Л. М. Англійська мова. 100
текстів для аудіювання, читання та усного мовлення. – Богдан, 2006. – 144 с.
2. Карп’юк О. Д. Підручник для 5 класу загальноосвітніх
навчальних закладів. – Тернопіль: «Видавництво Астон», 2005. – 192 с.
3. Любченко О. С., Оніщенко І. О. Аудіювання 5-12 класи.
– Харків, ТОВ «Основа», 2006. – 112 с.
4. Мирошніченко А. Л. Усі уроки англійської мови. 5 клас.
– Харків, ТОВ «Основа», 2006. – 288 с.
5. Несвіт А. М., Карпова С. М. Завдання для тематичного
оцінювання знань учнів з англійської мови 5 класу. – Київ, КІМО, 2005.
6. Active
Study Dictionary of English. – Longman, 1985.
ДЛЯ НОТАТОК
Немає коментарів:
Дописати коментар