вівторок, 7 лютого 2017 р.

Використання методу проектів у навчанні англійської мови як один з шляхів формування мовленнєвої комунікативної компетенції учнів
      Завдання школи сьогодні полягає в тому, щоб виховувати в учнів бажання розвивати себе як особистість, здатну робити вибір і контролювати своє життя; долати життєві труднощі й самостійно приймати рішення; піклуватися про інших, діяти з ними й заради них: навчити брати на себе відповідальність і давати оцінку своїм вчинкам; захищати себе і свої життєві цінності, а також діяти відповідно до них.
      Завдання вчителя – прищепити учням жагу до здобуття знань, створити такі умови, щоб процес навчання був для них цікавим, потрібним, комфортним. Щоб дитина з легкістю могла подолати всі труднощі та при цьому відчути радість і зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь необхідно докласти зусиль, якщо хочеш бути успішним. Створення відчуття успіху на уроці передусім передбачає моделювання такої психологічної атмосфери, щоб учні без страху й побоювання йшли на урок.
      Сучасна школа як соціально-педагогічна система покликана забезпечити досягнення таких освітніх результатів, які б відповідали цілям розвитку особистості й сучасним вимогам суспільства. Школа має допомогти учням у оволодінні технологіями життєтворчості, створити умови для розкриття потенціалу самопізнання, самооцінки, самореалізації, покликана не лише давати учням глибокі знання з наук, але й забезпечити формування гармонійно розвиненої особистості.
      Головна мета вивчення іноземної мови в школі – навчити користуватися нею в різних життєвих ситуаціях. Вивчення будь-якої іноземної мови – це важкий і копіткий процес, особливо якщо немає можливості вільно спілкуватися з носіями іноземної мови. Тоді ми, вчителі, робимо все можливе для того, щоб зацікавленість учнів у вивченні мови не спадала, створюючи на уроках комунікативні ситуації, максимально наближені до життєвих.
      Працюючи над проблемою активізації навчального процесу на уроках, я зробила для себе висновок, що урок буде ефективним тоді, коли він буде цікавим як для вчителя, так і для учнів. Він повинен мати комунікативну спрямованість, кожен учень повинен відчувати себе безпосередньо учасником творчого процесу. Пристосовуючись до методики викладання сучасного уроку, я працюю над упровадженням креативних методів навчання іноземної мови, які забезпечують вільний розвиток особистості учня (інтелектуальний, творчий і духовний). Ці методи є дуже актуальними на сьогодні, оскільки вони характеризуються високою комунікативністю, сприяють самостійному і творчому оволодінню іноземними мовами, де кожен учень втягнений в активний творчий пізнавальний процес, у самостійний пошук нової інформації. В результаті учень ставиться в ситуацію, коли він змушений проявляти ініціативу в усіх видах навчальної діяльності.
      Пропрацювавши в школі майже 20 років, я дійшла до висновку, що метод проектного навчання іноземної мови, що успішно застосовується як у європейській, так і в американській школах, щонайкраще відповідає цілям, що стоять перед сучасною школою. Проект – це ідеальний засіб навчання і виховання. Проектна робота допомагає всім учням працювати об’єднано й ділитися своїм умінням і досвідом. Це дуже гарна можливість для учнів зі слабкими мовними навичками проявити нелінгвістичні здібності, тому що деякі з них чудово малюють, ліплять, співають, мають артистичні здібності, безмежну фантазію. Проектна робота – це ідеальна можливість для учнів використати свої знання англійської мови творчо. Зміст проекту базується не на вивченні навчальних тем, готових текстів, а на обговоренні актуальних проблем, цікавих учню. Діти вчаться висловлювати власну думку, аналізувати, обґрунтовувати, узагальнювати. Працюючи над проектом, учні набувають і розвивають практичні навички роботи з текстом, аудіо-, відеоматеріалами. Учні знаходять потрібну та цікаву для них інформацію, опрацьовують її, збагачуючи свій словниковий запас.
      Особисто я широко використовую проектні технології в навчальному процесі, оскільки проект прагматично спрямований на результат, який досягається після розвязання тієї чи іншої практично або теоретично значимої проблеми. Важливо, що результат, отримуваний у ході роботи над проектом, учень може побачити, осмислити й використати в реальній практичній діяльності. Проект цінний тим, що в ході його виконання школярі вчаться самостійно здобувати інформацію, отримуючи знання й досвід пізнавальної й навчальної діяльності, збагачуючи при цьому свою духовно-ціннісну сферу.
      Переваги проектного методу очевидні:
-         він характеризується високою комунікативністю й активним включенням учнів у навчальну діяльність;
-         у процесі роботи над проектом в учнів виховується відповідальність за результати навчальної діяльності;
-         робота над проектом сприяє створенню міцної бази в учнів;
-         використання методу проектів створює умови для розвитку особистості дитини, так як він розвиває активне самостійне мислення й учить застосовувати знання на практиці;
-         метод проектів сприяє розвитку власного творчого потенціалу дитини, оскільки розвиває навички творчого мислення, сприяє створенню власних творчих зразків мовленнєвої діяльності;
-         робота над проектом стимулює активність учнів у навчальній діяльності.
      Крім того проект дозволяє набувати соціального досвіду, досвіду роботи в групі, коли керівник проекту розподіляє обовязки серед членів групи, а сильний учень допомагає слабшому. Працюючи з класом, я ставлю перед собою такі завдання:
1. Показати вміння окремого учня або групи учнів використовувати набутий у школі дослідницький досвід.
2. Реалізувати свій інтерес до предмета дослідження, збільшуючи знання про нього.
3. Продемонструвати рівень мовної та мовленнєвої компетентності в іноземній мові.
4. Піднятися на більш високий щабель освіченості, розвитку, соціальної зрілості, тобто розширити загальну компетентність.
5. Розкрити творчий потенціал кожного учня.
6. Прищеплювати навички автономного навчання.

      Відмітною рисою проектної методики є особлива форма організації. Ми активізуємо всі резерви, зібрані учнем, всю його компетентність у різних сферах ерудиції й освіти. Для виконання проектного завдання потрібні загальні знання  про країну досліджуваної мови, включаючи знання про географію, історію, культуру, соціальні й політичні особливості країни, її традиції та звичаї. Знання про країну проживання дозволяють нам прищеплювати учням почуття любові до України, відчувати гордість за свою країну, формують в учнів громадянську позицію. Крім цього учень повинен володіти певними мовленнєвими компетенціями, а бажання висловитися змушує його ці компетенції вдосконалювати. Нестандартне бачення проблеми допомагає нам сформувати творчу особистість.
      Отже, проектна діяльність дозволяє учням виступати в ролі авторів, творців, підвищує творчий потенціал, розширює загальний світогляд, підвищує рівень практичного володіння англійською мовою, формує навички самостійної діяльності. Проекти можуть бути інтенсивною діяльністю учнів упродовж короткого періоду – 1 – 2 години на тиждень або тривалими – впродовж кількох тижнів. Тому проекти можна поділити на чотири основні категорії.
1. Інформаційні та дослідні проекти (письмові доповіді, класна виставка).
2. Оглядові проекти (класні виставки, що супроводжуються повідомленнями, фотографіями, картами, схемами,графіками, різноманітними доповідями оглядового характеру).
3. Творчі проекти (випуск стіннівок, постановка пєси).
4. Організаційні проекти, проекти-презентації (організація англійського клубу, проведення вечора, КВК тощо, інсценування п’єси).
      Робота над проектом проводиться в чотири етапи.
1. Підготовчий етап. Вибір та обговорення теми проекту. Ознайомлення з новим мовленнєвим матеріалом, його автоматизація. Розробка структури проекту. Обговорення кінцевого продукту та способу його презентації. Формування мікрогруп (три-чотири учні).
2. Робочий етап. Збір інформації. Обговорення зібраної інформації в групах. Обговорення в класі.
3. Презентація. Обговорення в групах способів презентації проекту. Документування проекту. Презентація проекту.
4. Підбиття підсумків. Обговорення проекту. Оцінювання. Аналіз результатів.
      Роботу над проектами починаю зазвичай з першого уроку вивчення теми. Спочатку обговорюємо з учнями їх назви, потім – основні завдання і план роботи. Також проводимо підготовчу мовну роботу з тем проектів, виконуємо тренувальні вправи. Упродовж вивчення теми школярі збирають додаткові матеріали, опрацьовують окремі питання, проводять консультації. Останній урок – захист проектів.
      Пропоную розглянути приклади використання мною проектних технологій на уроках англійської мови.  
      У 5 класі під час вивчення теми “Summer Holidays” учні готували проектну роботу таким чином: малювали малюнки та плакати про свій відпочинок влітку. Вони об’єднувались у невеликі групи й обговорювали такі питання:
      Where did you spend your holidays?
      Did you go to the seaside or to the mountains in summer?
      What did you do during your summer holidays?
Після цього вони виготовляли плакати чи малюнки, прикрашаючи їх фотографіями. На наступному уроці діти показували й захищали свої проектні роботи.
      Цікаво пройшов захист проектних робіт у 6 класі під час вивчення теми “My Family and Friends”. Учні отримали завдання виготовити своє сімейне дерево, попередньо поговоривши зі своїми батьками, дідусями та бабусями. Родинні дерева були оформлені різноманітними способами в різноманітних формах. Учні принесли фотографії своїх родичів, розмістивши їх відповідним чином на гілках дерев. Захищаючи свої проекти, учні розповідали про свою родину, демонструючи фото членів сімї і розповідаючи про них.
      У 8 класі під час вивчення теми “Mass Media: Press” учням було дано завдання створити власну газету. Діти дуже творчо підійшли до виготовлення даного проекту. Вони обєдналися в групи і кожна група виготовила власну газету. На  заключному уроці з даної теми групи представляли свої газети, захищаючи  свій проект і відповідаючи на запитання однокласників.
      У 9 класі мої учні із задоволенням створюють власні буклети та брошури при вивченні тем «Національні парки світу», «Шкільне життя». А учні 10 класу із захопленням виготовляють проекти при вивченні теми «Спорт» ті «Олімпійські ігри». Навіть учні початкової школи з радістю створюють проекти, пов’язані з їжею, порами року, описом кімнати.
      Звичайно, учні завжди хочуть почути відгук про свій проект від учителя. Вважаю, що надзвичайно важливо, щоб робота учнів оцінювалася не тільки з точки зору лінгвістичної правильності. Стараюся завжди відзначати, наскільки творчою й оригінальною є робота і як багато зусиль було докладено для її виконання. Переконана, що не слід виправляти помилки в кінцевому варіанті проекту. Для цього завжди пропоную учням підготувати й показати для перевірки спочатку чернетку проекту. Таким чином, заключний варіант проекту не матиме виправлень.

      Отже, завдяки проектним технологіям учні отримують належний обсяг знань для розвязання певних проблем, набувають досвіду практичного застосування навичок, умінь. Іншими словами, вирішується ціла низка різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань: розвиваються пізнавальні навички учнів, формуються вміння самостійно конструювати свої знання,  активно розвиваються практичне мислення, сфера комунікації. Тому, завдяки використанню методу проектів та інших креативних методів, я змогла покращити й підвищити знання своїх учнів до належного рівня в усіх видах мовленнєвої діяльності, а саме: у монологічному, діалогічному мовленні, читанні, говорінні та письмі. Посилився в учнів інтерес до вивчення англійської мови. Крім того, учні отримали неоціненний досвід роботи на комп’ютері. Діти залюбки стали готуватися до уроків, активно працювати; з’явилась ініціативність учнів, бажання здобувати необхідну й корисну інформацію самостійно. Вони навчилися аналізувати одержану інформацію, робити висновки. Як на мене, у сучасних умовах нашого життя неможливо використовувати застарілі методи роботи в навчанні іноземних мов, тому я застосовую інноваційні методи навчання, які викликають в учнів бажання самостійно вчитися, шукати в різних джерелах інформацію і застосовувати нові знання, вміння діяти, прагнути до творчості й саморозвитку.

Немає коментарів:

Дописати коментар